vrijdag 13 januari 2017

Inspiratiehoek


Inspiratie 10 : Aardewerken
Deze aardewerk vaas kwam ik tegen toen ik op bezoek ging bij mijn tante in Turkije. Meteen kwam ik op het idee om hier iets mee te doen. Ik vind het nu nog altijd leuk om met klei te werken. Dit zou ik de kinderen ook willen laten ervaren. Het is de bedoeling dat ze hun eigen vaas maken met klei. Er kunnen verschillende patronen of vormen ingegraveerd worden met behulp van de harde uiteinde van een penseel. 
De leerlingen kunnen vrij kiezen om hun vaas een kleurtje te geven of het gewoon te laten. 

Inspiratie 9:  Architectuur
Binnenkort bouwen we een nieuw huis! Dit vraagt natuurlijk heel wat voorbereiding en dat begint met een plan. Nadat ons architect het plan had uitgetekend, gaf ze dit met ons mee.
Plots kwam ik op het idee om na de wiskundeles (Bv. schaalbereking) een muzisch activiteit uit te voeren. De leerlingen tekenen elk hun eigen droomhuis en maken daar een grondplan bij. Ze moeten uiteraard de afmetingen van de ruimtes bij vermelden en de schaal van het getekende huis berekenen. Dit zorgt voor het automatiseren van de begrippen 'afmeting op de tekening' en 'afmeting in werkelijkheid'  en tegelijkertijd zijn ze muzisch bezig. 

Inspiratie 8: Logo ontwerpen
In de vakantie heb ik als receptioniste in het bedrijf Conway gewerkt. De logo van Conway deed me denken dat onder andere bedrijven en merken wereldwijd een eigen logo hebben.
Wanneer je een logo ziet, weet je meteen wie of wat erachter zit. Waarom zou je dan geen logo voor jezelf kunnen ontwerpen? 
Iedereen in de klas ontwerpt in het begin van het schooljaar op basis hun typische eigenschappen een logo. Daarbij mag je een goede brainstorm niet vergeten! 
Deze logo wordt doorheen het hele jaar gebruikt voor het inzetten van jokers of indeling van groepen. Het zou ook tof zijn om de werkboeken en schriften hiermee te typeren.
De kinderen kunnen hun logo ontwerpen door ze zelf te tekenen of met behulp van de computer/apps. 

Inpiratie 7: Mediteren
Op een zondag zat ik helemaal alleen thuis. Zoals men dat wel eens zegt was het een "lazy sunday" voor mij. Na drukke en vermoeinde dagen wou ik rust en helemaal niets doen. Maar wanneer je niets te doen hebt, kijk je vaak naar de klok. Dan merk je dat de tijd ook niet voorbij wilt gaat. Ik bleef even staren naar de klok, totdat ik dacht aan meditatie. Meditatie brengt je tot rust en kalmeert je hele lichaam. Na een zware les kan dat zeker van pas komen om de aandacht terug te versterken. Ja kan het zowel als tussendoortje (zelfs vijf minuten mediteren is voldoende) als een les bewegingsexpressie aan bod laten komen en dit hoeft niet altijd in de klas door te gaan. Ga naar de speelplaats of laat het doorgaan in het bos. De kinderen ontdekken verschillende technieken om tot rust te komen. 

Inspiratie 6: klinken maar
Ik had lekkere Turkse thee klaargemaakt. Ik zette alle glazen klaar en deed de theelepeltjes erin. Dit maakte verschillende geluiden. Plots moest ik denken aan muziek! Ik zou hier perfect een les muziek rond kunnen geven door de verschillende geluiden te combineren. Je kan je leuke composities bekomen na enkele keren oefenen. Snel wou ik dit ook eens uitproberen. Ik vulde de glazen in verschillende hoogtes met water en testte het eens uit. Hieronder kan je er een voorbeeld van beluisteren: 
glazen vullen in verschillende hoogtes







Inspiratie 5: Stoel oppimpen
Tijdens mijn stage in het vijfde leerjaar, viel me op dat de meeste stoelen in de klas zo saai en allemaal dezelfde zijn. Geef je klas extra kleur en vorm door de leerlingen hun eigen stoel te laten oppimpen. Dit kan je met verf, zelfgemaakte kussentjes realiseren. De leerlingen kunnen daarbij kiezen om hun logo op de rug van de stoel te tekenen. Wanneer er van plaats verwisseld wordt, kunnen ze altijd hun eigen stoel meeschuiven. Dit is ook een handig hulpmiddel voor de leerkracht. Je weet sneller wie waar zit en hoef je niet elke keer in de bank te kijken. (Zeker als er van plaats verwisseld is.)

Inspiratie 4: vier seizoenen
Een van de bomen in mijn tuin deed me denken aan de verschillende seizoenen. Elk seizoen veranderen de bomen. Ze verliezen hun bladeren in de herfst, kaal zijn ze in de winter, in de lente verschijnen de knopjes en of bloesems en in de zomer hangen ze vol met groene bladeren. We zijn als leerkracht gewoon om regelmatig huiswerk te geven rond taal, wiskunde en wero. Wat kinderen niet altijd even leuk vinden. 
Waarom kan je de leerlingen dan geen muzische opdrachten thuis laten uitvoeren? Laat je leerlingen zelf muzo ervaren in hun eigen omgeving. Je biedt als leerkracht mooie kansen aan om creatief te genieten en te experimenteren in hun eigen buurt. Nu deed deze boom me denken aan een leuke opdacht die ze thuis kunnen uitvoeren. De leerlingen kiezen elk hun eigen boom uit. Als bewijs nemen ze de foto van hun boom mee naar school en de getekende versie ervan. Elk seizoen krijgen ze de opdracht om hun boom te tekenen en de tekening mee naar school te nemen. In de klas worden te verschillende tekeningen besproken en vergeleken met de originele foto. 

Inspiratie 3: GSM's doorheen de tijd
Toen ik bij opa was, rinkelde zijn gsm. Toen hij het opnam, dacht ik van "zie zijn gsm eens en de mijne"! Wat een groot verschil! Hij gebruikt nog een oude Nokia 3310. Dit inspireerde me om de evolutie van de GSM's centraal te stellen. 
Een leuke muzische opdracht hierrond zou een les drama kunnen zijn. De leerkracht maakt fiches van de verschillende GSM's waar ze achtergrondinformatie kunnen lezen (periode - mogelijkheden - spelletjes - ...). Daarnaast bereiden ze een toneelstukje voor met de gsm van die tijd. Ze maken gebruik van de info die ze uit de fiches kunnen halen.  Het is leuker wanneer je deze gsm's echt in de klas beschikbaar stelt. Dit zorgt ervoor dat ze zich goed kunnen inleven in de rollen. Je kan de thema en de rollen al voorschotelen om de leerlingen goed op weg te zetten (afhankelijk van de leeftijd). De rest vast het toneelltje vullen ze zelf aan en op het toonmoment wordt er gekeken naar de verschillende toneelstukken. 

Inspiratie 2: Graffiti overal! 

Toen ik mijn fiets in fietsenstalling van de Campus wegzette, werd ik geïnspireerd door de muren die met graffiti versierd waren. De muren van deze ruimte zijn volgens mij ingezet om het muzische zichtbaar te maken van de Campus. 
Elke school heeft wel een fietsenstalling, ook hiermee kan je best creatief aan de slag. Graffiti is een kunst die kinderen niet altijd buiten school kunnen ervaren tenzij er een workshop of atelier georganiseerd wordt.
Als instap kan je kiezen om in Gent het graffitistraatje te bewonderen en eventueel wat inspiratie op te doen. 
Vervolgens kan je in de klas enkele ontwerpen laten uitvoeren op papier die de kinderen later op de muren in leven kunnen brengen. 

Inspiratie 1: Ik ben lekker stout! 
Dit gedicht 'Ik ben lekker stout' van de bekende schrijfster Annie M.G. Schmidt kwam ik tegen tussen mijn gedichtenbundel. Ik had ooit in het derde middelbaar de opdracht gekregen om per twee een gedicht te kiezen en dat te ondersteunen met de foto's van onszelf. Ons voorkeur ging naar dit gedicht. We gingen door de gangen van de school om passende foto's te maken, hierbij moesten wij natuurlijk uitbeelden. Later moesten we het gedicht combineren met onze foto's. 
Uiteindelijk kregen we een heel mooi resultaat. Dit maakte het gedicht leuker om te lezen.
Het is zeker een uitdagende opdracht voor de kinderen in de lagere school.
De leerlingen zoeken vrij een gedicht op dat hen aanspreekt uit gedichtenboeken. Ze lezen het gedicht aandachtig en selecteren de delen die ze graag willen uitbeelden.
Vervolgens kunnen ze door en of rondom de school heen leuke foto's maken voor bij het gedicht. Later wordt het gedicht met de foto's opgemaakt op de computer. 
De resultaten verdienen zeker een mooie plek aan de muur! 
(Een muur die zichtbaar is voor iedereen!)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten