Met de bus trokken we naar Dworp. Daar wachtten ons vier leuke, actieve, creatieve en muzische dagen op ons! Op de campus hadden ze al verklapt dat we een muzisch spel gingen uitwerken, maar voor de rest wisten we eigenlijk nog niets.
Eens we waren aangekomen, verzamelden we allemaal in een groot lokaal. Hierbij kregen we meer info over de vier dagen die op ons stonden te wachten.
Hierna volgde een namiddagactiviteit die we in groepjes moesten uitvoeren. De lectoren legden de activiteit uit en we gingen meteen aan de slag. Voor we vertrokken, kregen we een kruiswoordraadsel bij de hand. Aan elke opdracht was er een woord gekoppeld die in het kruiswoordraadsel paste. Het diende ook als bewijs dat de opdracht correct uitgevoerd was.
Zoals alle leuke activiteiten die ik doorheen de opleiding heb gevolgd, was dit ook een zeer originele activiteit waarmee je heel goed kan amuseren en de groepsdynamiek kan versterken.
De opdrachten die we hebben uitgevoerd waren zo leuk bedacht en er zat wel altijd iets achter de opdracht. De opdracht was dus gelinkt met het woord dat in het kruiswoordraadsel moest komen. Dit was niet altijd even makkelijk. Maar met de hele groeps slaagden we erin om associatief en breed te denken. Je had bijvoorbeeld een opdracht rond reclame en dan begin je te denken aan reizen, vliegtuig, zon, zee, hotel, .... Op deze manier moest je dus op zoek gaan naar het juiste woord. Dit is een vaardigheid die kinderen van kleins af aan moeten leren volgens mij. Ze moeten in staat zijn om breed te denken en niet bij hetgeen te blijven wat aangeboden is. Dit kan later van pas komen in hun verdere ervaringen.
De opdrachten die me het meest zijn bijgebleven waren onder andere het maken van je eigen droomhuis met Kaplablokjes, een reclamespotje maken voor een vakantiereisje, ook kwam bodypercussie aan bod, huisdieren uitbeelden, elkaar begroeten op verschillende manieren en ga zo maar door... Het waren opdrachten die je heel kort kon spelen, maar waren ook zo van die opdrachten die je de hele dag door kan spelen.
Het mindere vond ik dat buiten koud was. Dat zorgde ervoor dat ik de opdrachten niet op mijn gemak kon uitvoeren. Als het koud is, blijf ik liever binnen. Dan heb ik ook niet zoveel inspiratie omdat ik graag warmte wil. Maar al bij al had ik nog een leuke groep waar ik me goed mee heb geamuseerd. Hierdoor kon ik me op mijn gemak voelen en toch nog mijn best doen op de opdrachten tot een goed einde te brengen.
De eerste avondactiviteit bestond uit het kennismaken met verschillende gezelschapsspelen. Er waren heel wat spelletjes waar ik nog nooit van had gehoord. Zeker een leuke meenemer voor in de klaspraktijk .
Met mijn groepje keek ik rond om er een paar uit te proberen. Uiteindelijk kozen we om te beginnen de 'Speedcubs'. Een spel dat gebaseerd is op reactiesnelheid. Het was de bedoeling dat je om ter snelst de bekertjes in de juiste volgorde ging plaasten. Er werd op voorhand een afbeelding getoond waarin de volgorde stond afgebeeld.
Voor dit spel moet je stressbestendig zijn en heel snel kunnen reageren. Ik wist van mezelf dat ik er niet goed in ben, maar het was het proberen waard. Dankzij dit spel kon ik erop oefenen. Je kan dit spel makkelijk uren aan een stuk blijven doorspelen.
Voor de kinderen weet ik zeker dat dit de max gaat zijn! Dit is een gezelschapsspel die ik zeker niet wil vergeten.
Voorbereiding muzisch spel
We mochten op voorhand al brainstormen welk spel we gingen kiezen en hoe we het gingen aanpakken.
Wat we moesten doen was op zoek gaan naar een spel dat we konden omzetten naar een muzisch spel, waarin de verschillende muzische domeinen aan bod kwamen.
Ik dacht om iets te doen met het spel 'Twister'. De grote mat konden we gebruiken voor de verschillende opdrachten die werden voltooid door de leerlingen. Maar na overleg met de groep hadden we een gezamenlijke keuze gemaakt. We legden ons neer bij de gekozen spel 'Mens erger je niet' dat Kim als idee had. We hebben het spelbord aangepast naar de verschillende muzische deeldomeinen.
Ik dacht om iets te doen met het spel 'Twister'. De grote mat konden we gebruiken voor de verschillende opdrachten die werden voltooid door de leerlingen. Maar na overleg met de groep hadden we een gezamenlijke keuze gemaakt. We legden ons neer bij de gekozen spel 'Mens erger je niet' dat Kim als idee had. We hebben het spelbord aangepast naar de verschillende muzische deeldomeinen.
Hierdoor kreeg dit spelbord de naam 'Muzo wil ik wel'.
Op basis daarvan hebben we de materialen verdeeld en allerlei spullen meegepakt naar Dworp.
Op basis daarvan hebben we de materialen verdeeld en allerlei spullen meegepakt naar Dworp.
Wanneer we waren aangekomen in Dworp, moesten we ons gekozen spel en aanpak voorstellen. Tijdens deze voorstelling kregen we tips en opmerkingen van medestudenten en of docenten. Dit deed ons beter nadenken over het spel en kregen we de motivatie om het spel zo aantrekkelijk en zo creatief mogelijk te maken.
Met als gevolg gingen we verder met het zoeken naar fijne opdrachten voor de verschillende deeldomeinen. Gelukkig hadden we op voorhand in de campus enkele muzische handleidingen geraadpleegd voor creatieve opdrachten. Die hebben we nuttig kunnen gebruiken waardoor we al heel wat opschoten.
Woensdagmorgen, om 9.00 uur stipt, waren we per graad in een lokaal verzameld om ons muzisch spel uit te werken. De taken werden onder elkaar verdeeld.
Kim ging de spelfiches opstellen. Magalie zorgde voor de verdeling van de kleuren per domein en knipte de strookjes uit. En ik stelde alle activiteiten samen die per domein konden uitgevoerd worden, dus ik ging ook zoeken naar extra opdrachten op het web en ik haalde mijn muzofolio's erbij om er de leukste activiteiten doorheen de opleiding over te nemen. Nadat we de voorbereiding hadden afgerond, gingen we verder met de uitwerking. Op de kaartjes met verschillende kleuren, moesten de titels van de opdrachten komen die de leerlingen moesten uitvoeren.
Achteraf kregen we te horen dat we ook de leerplandoelen per domein moesten vermelden. Dat vroeg heel wat opzoekingswerk! Ik had die taak opgenomen en zocht dus naar de juiste leerplandoelen per spel en domein.
Daarna moesten we de opdrachtenfiches nog afdrukken. Ik en Magalie hadden het document dat Kim had opgemaakt op stick gezet, zodat we het konden afdrukken. Daarna drukten we de opdrachtenfiches af.
Wat ik heel handig vond tijdens de realisatie van het spel was dat de lectoren allemaal beschikbaar waren. Ze konden ons heel goed begeleiden en gingen kritisch om met ons spel. Dit was een meerwaarde om ons goed te kunnen voorbereiden.
Eerst hadden we schik dat we in tijdsnood gingen komen met de opdrachten die we moesten vinden. Want per domein moesten we zeker vijftien opdrachten hebben. Maar de samenwering verliep zo vlot dat het er allemaal uitvloeide. Ik merkte wel dat Kim het touw in handen had binnen ons groepje. Zij kon snel een oplossing uitzoeken wanneer we niet wisten hoe we iets moesten oplossen. Ook voor de takenverdeling kon ze makkelijk zeggen wie wat deed. Uiteindelijk vond ik dat niet erg, want dankzij haar schoten we op en verliep de samenwerking heel aangenaam. Dankzij het muzisch spel heb ik Kim en Magalie van dichtbij leren kennen en merkte ik dat ons manier van denken best wel klikte!
Nadat we klaar waren met de uitwerking en voorbereiding, verzamelden we al het materiaal die we nodig hadden om het spel te kunnen spelen. Vervolgens bedacht ik om alles nogeens te overlopen zodat we niks waren vergeten. Dit hielp me ook om de werking van het spel goed te onthouden.
Snel verdeelden we de taken voor de volgende dag tijdens het spel. Kim ging beginnen met de spelregels uit te leggen, ik zorgde ervoor dat er gelijke groepjes werden gevormd en dat ze een pion hadden met de kleur naar keuze. Magalie startte het spel. Het groepje dat het meeste dobbelt, mocht beginnen.
We hebben alles duidelijk afgesproken en het materiaal dat mee moest naar de school, onder elkaar verdeeld.
Om stipt 17.00 uur moest iedereen het muzisch spel afronden.
We voelden ons helemaal klaar om de kinderen plezier te laten beleven in ons spel en natuurlijk het leuke aan muzo te doen ontdekken!
Realisatie
De volgende dag was het zover. We maakten ons klaar om te vertekken. We gingen te voet naar de gemeenteschool. Eens we daar waren wouden we ons toneeltje en dansje nogeens inoefenen. Het voorbereiden van het dansje en het toneeltje had veel tijd en voorbereiding van ons gevraagd. We waren al heel erg enthousiast om de kinderen een leuke, muzische dag te bezorgen.
Vervolgens gingen we naar de locatie waar ons spel doorging. Uiteraard moest alles al klaarstaan om te kunnen beginnen. Nadat we alles hadden klaargezet, konden we terug naar de polyvalente zaal. Daar gingen de leerlingen verzamelen en wij ons toneeltje uitvoeren. De kinderen deden actief mee met het dansje en waren goed betrokken in het toneeltje.
We konden beginnen met de groepsverdeling. Dit gebeurde door middel van kleuren.
Het eerste muzische spel kon beginnen! En ja we zagen het allemaal volledig zitten!!!
Muzo wil ik wel!
Hier lees je een korte samenvatting van het verloop van het spel.
Op het spelbord kon je je verzetten aan de hand van kaarten. De getallen op de kaarten verwezen of je vooruit of achteruit moest gaan. Wanneer je pion op een schaar kwam, moest je een opdracht uitvoeren rond beeld. Een computer was een opdracht rond media. Muziek was een muzieknoot en voor drama stonden maskertjes. Ten slotte hadden we ook dans uitgebeeld door silhouetten.
De opdrachtenfiches bepaalden wat de groepjes moesten doen.
Ook stonden er lege bolletjes op het spelbord. Eerst hadden we de gedachte om je beurt over te slaan wanneer je op een leeg bolletje kwam. De medestudenten en docenten vonden dat dit aangepast moest worden. We konden bij de lege bolletjes beter een opdracht verzinnen omdat er veel lege waren. Dankzij de tips hebben we dit kunnen aanpassen. wanneer je op een leeg bolletje kwam, moest je op een strookje een zin schrijven.
Niet zomaar een zin. Een zin die het begin was van een verhaal of gedicht is. De andere groepen moesten dan een vervolg kunnen verzinnen. Op die manier kon je met je groepje iets nuttigs doen en bekwam je op het einde leuke resultaten!
Eindelijk konden we ons spel starten met de eerste groep! Snel na het overlopen van de spelregels konden ze aan de slag. Zoals op voorhand afgesproken voerde iedereen haar taken correct uit. Tijdens het spel begeleidden we de groepen en gaven heel veel complimenten. Nadat het eerste spel was uitgespeeld, hadden we met de eerste groep de kans om het spel te laten evalueren.
Wat we zelf ook hadden opgemerkt, kregen we van de kinderen de opmerking dat er veel lege bolletjes waren. Een leeg bolletje betekende dat ze op een stook een zin mochten schrijven. Die strook kwam dan op de deur, het volgende groepje dat een zin moest schrijven, ging hier een vervolg aan schrijven. We hadden dan de pech dat meer dan twee groepen tegelijk een zin moesten noteren. Wat op den duur chaotisch was.
Het was duidelijk dat we hier iets aan moesten veranderen.
Daardoor hadden we besloten om kruisjes op de lege bolletjes te tekenen. Dit betekende dan 'een beurt overslaan'. Ze moesten wachten tot een andere groep was geweest.
Wanneer we het spel voor de tweede keer speelden, voelde ik dat het spel leuker en actiever was. Ik deed af en toe met de groepjes mee, observeerde hen of maakte de opdracht duidelijk wanneer ze niet verder konden.
Ik maakte ook leuke sfeerbeelden van de opdrachten.
Mijn bijdrage en ervaringen:
Bij de brainstorm ben ik op zoek gegaan naar verschillende spelletjes en stelde ik voor aan mijn groepsgenoten.
Voor de opdrachten ging ik naar de mediatheek om daar in muzische handleidingen ideeën op te doen. Dat had me heel wat vooruit geholpen.
Hierdoor kon ik heel wat opdrachten verzinnen die we konden gebruiken.
Ik zocht naar materiaal die we konden gebruiken tijdens het spel en bracht het met me mee.
Ook heb ik de juiste leerplandoelen per deeldomein opgezocht en uitgetypt.
Wanneer ik tijdens de voorbereiding niks had te doen, vroeg ik iemand kon helpen of wat er nog gedaan moest worden.
Ik heb ook veel tijd gestoken in het zorgvuldig uitwerken van het spel en verzamelde alles bij elkaar.
De namen van de leerlingen moesten per kleur op stickers komen voor de groepsverdeling van het spel. Ik heb samen met Magalie de namen van de leerlingen in de juiste kleur genoteerd.
Tijdens de uitvoering van het muzisch spel kwamen de lectoren even langs om te zien hoe de uitwerking verliep.
Ik had op dat moment de spelregels uitgelegd, maar ik merkte dat niet iedereen mee was. Daardoor legde ik alles opnieuw uit. Hierbij had ik achteraf van mijn lector een tip gekregen die ik zeker niet wil vergeten: "Zorg ervoor dat als je een spel of opdracht hebt uitgelegd, dat je de kinderen vraagt om na te vertellen wat er van hen verwacht wordt. Zo weet je dat iedereen mee is en horen de leerlingen de opdracht nog een keer van hun groepsgenoot. Dit kan het spel extra doen verhelderen." Ik vond het een zeer terechte opmerking! Dit is niet alleen geldig voor muzo maar ook voor andere leergebieden.
Wanneer ik terug kijk naar de voorbereiding van het spel en de uitvoering kan ik zeggen dat ik zeer mooie ervaringen heb opgedaan.
Ik heb niet alleen mijn groepsgenoten beter leren kennen maar ook leerde ik hoe ik de muzische opdrachten kort en bondig kon uitwerken. De verschillende activiteiten die we verzameld hebben wil ik zeker niet verliezen en vergeten. Ik weet zeker dat ik dit spel ook in mijn eigen klas aan bod ga laten komen.
Kritische noot: Sommige opdrachten waren helemaal nieuw voor de kinderen waardoor ze in het begin heel onwennig en beschaamd waren. Daar moest ik de kinderen dan extra in begeleiden. Ik zou later in mijn klas de verschillende activiteiten binnen de les muzo en of een ander leergebied aan bod laten komen zodat de leerlingen daar al eens mee kennnisgemaakt hebben. Wanneer ik dan een muzisch spel organiseer met verschillende opdrachten, kunnen de leerlingen zonder problemen aan de slag en komen alle muzische domeinen aan bod.
Dit gaat ook makkelijker verlopen wanneer je helemaal alleen als begeleider bent.
Gelukkig waren we tijdens het spel met drie om te begeleiden, daardoor werden de opdrachten allemaal correct uitgevoerd.
Na de muzodag hebben we met ons groepje nogeens samen gezeten. We moesten een blad invullen met talenten en hun beschrijvingen. Dit vulde je in voor jezelf en de andere groepsleden deden het ook voor jou. Ik moest mijn mening over hun talenten dan ook aankruisen. Wanneer we ons blad bekeken, konden we onze talenten ontdekken. Dit wanneer er drie kruisjes waren bij een talent.
Ik blonk uit als 'doordenker'. Dit was het uitgesproken talent van Kubra. Wat wilt zeggen dat ik graag luister naar de mening van anderen en denk ik verder door om mijn eigen mening te vormen. Dit was ook een terecht talent. Binnen mijn groepje liet ik iedereen uitspreken en vulde hen aan. Mijn groepsgenoten vonden dat ik positief was ingesteld en actief op zoek ben gegaan naar ideeën en leerplandoelen.
Ze konden echt zien dat ik mijn best deed om een goed resultaat te bekomen. Ook vonden ze dat ik heel actief was tijdens ons muzisch spel. Ik activeerde de leerlingen om de opdracht tot een goed resultaat te brengen en daagde hen uit door te vragen of ze het wel beter konden. Meteen zag ik verandering in het resultaat!
Dat talent heeft me niet verrast. Ik ben ervan bewust dat ik graag luister naar de mening van anderen en daarbij hun mening laat tellen. Dit kan soms negatief zijn omdat ik mijn eigen mening en gevoelens dan moet onderdrukken. Langs de ene kant is dit volgens mij een positieve eigenschap, maar langs de andere kant, blijft het een werkpunt!
Naast de uitgesproken talenten bestaat er ook zo iets als slapende en verborgen talenten.
Slapende talenten zijn talenten die je volgens jou wel hebt maar nog niet tot uiting zijn gekomen, ze zijn nog niet opgemerkt door anderen. Verborgen talenten zijn talenten die anderen zien in jou maar jij niet in jezelf.
Wat me opviel is dat ik ook twee keer een kruisje kreeg voor 'bezige bij'. Dit was mijn verborgen talent. Het feit dat ik de leerplandoelen wou opzoeken, alles afdrukken en bij elkaar verzamelen vonden Kim en Magalie dat ik graag bezig ben en dat ik er helemaal voor wil gaan.
Leerkracht worden is mijn kinderdroom, hierdoor doe ik er alles aan om mijn droom waar te maken. Deze mudule heeft mij niet alleen doen groeien in muzo en het muzisch functioneren binnen de schoolmuren, maar ook een nieuw talent doen ontdekken die in me verborgen zat!
Tijdens het muzisch spel kwamen drie groepen aan bod om het spel te spelen en elke keer zag je voor dezelfde opdrachten verschillende resultaten verschijnen. Dat is ook het leuke en creatieve aan muzo, telkens bekom je een ander resultaat, je kan geen fouten maken en muzo gericht is op eigen inbreng en eigen ideeën. Het was een hele leuke manier om muzo te integreren binnen de school. We hadden met de met de hele groep een zeer toffe module achter de rug!
Het is een onvergetelijke activiteit geweest binnen mijn opleiding!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten