vrijdag 13 januari 2017

Evaluatiekoffer

Net als alle andere leergebieden ga je tijdens muzo ook moeten evalueren. Je laat de kinderen stilstaan hoe de les is verlopen en hoe ze kijken naar het resultaat.
Het draait niet altijd om het product maar ook het proces en beleving spelen een zeer belangrijke rol binnen de evaluatie. 
Het is van groot belang dat je als juf weet hoe een kind zich voelt bij bepaalde opdrachten. 

Bij deze heb ik een evaluatiekoffer in elkaar gestoken waarin de kinderen op een muzische manier evalueren a.d.h.v. originele en leuke methoden. 

Je kan al geprikkeld worden met welke materialen ik ga evalueren:
Laten we deze technieken van dichterbij bekijken!

- Uitgevoerde evaluatietechnieken

1) Leeuwenmanen


Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Klas: Het vierde leerjaar
Doel: Procesevaluatie
Op het bord komt de kop van een leeuw. De stroken vormen de manen van de leeuw. Op deze stroken staan vragen / stellingen die te maken hebben met de les. De leerlingen mogen een strookje nemen en de vraag beantwoorden. 
De leerkracht kan dit eventueel in groep of schriftelijk laten doorgaan. 
Vragen op de manen:
- Wat ging er heel goed?
- Wa ging er minder goed? Hoe kwam dit?
- Wat zou ik de volgende keer anders willen?
- Waar was ik heel goed in?
- Zou je deze opdracht opnieuw willen uitvoeren?
- Hoe verliep de samenwerking in je groep?
- Wat zou je willen veranderen aan deze les?
...

Dit is een evaluatietechniek die ik in het 4de leerjaar heb toegepast na een les beweginsexpressie met als thema 'Reinaert de vos'. (stage 3)
Dit was eveneens een taak die we voor muzo 4 moesten uitwerken. We moesten vanuit een verhaal een muzische les opbouwen. 
De leerlingen waren onder de indruk toen de ze de leeuw op bord zagen en waren erg betrokken. Snel gingen ze op hun plaatsen zitten en waren erg benieuwd naar wat ze moesten doen.
Ik duidde enkele leerlingen aan om naar voor komen. Ze mochten een stelling voorlezen en die voor de klas beantwoorden. Het was niet voor ieder kind even makkelijk om vooraan in de klas iets te zeggen. Ze gaven dan een heel kort anwoord waarop ik moest doorvragen.
De rest konden perfect hun sterke en of hun zwakkere punten aanhalen. Wat me vanuit deze les is bijgebleven is dat de kinderen het heel spijtig vonden dat het toonmoment best wel kort was. Hierdoor kon niet ieder groepje aan bod kon komen voor het toonmoment. Daarbuiten was het een heel actieve en originele les. Dit lieten ze me ook blijken bij het beantwoorden van de stellingen. 


2) Evaluatierooster
Evaluatierooster

Houvast voor het toneeltje
De sfeerschepping 




Leeftijd: 9 jaar
Klas: Derde leerjaar
Doel: Procesevaluatie 

Deze manier van evalueren had ik toegepast na een leuke les drama met als thema 'Sinterklaas' in het derde leerjaar. (stage 5) 

 Aan de hand van deze vragen blikten we terug naar het proces van het toneeltje dat ze moesten maken. 
Er waren vier groepjes die elk een strook kregen met een duidelijk houvast om het toneeltje correct uit te voeren. Het onderwerp, personages en het probleem dat in het toneeltje aan bod moesten komen, waren al opgegeven. (Dit was nodig omdat mijn stageklas nooit eerder een les drama heeft gehad.) 
Uiteraard mochten de leerlingen hun eigen inspiraties aan toevoegen, dit was zeker niet uitgesloten. 
Na het toonmoment mochten de leerlingen aan de hand van mijn evaluatierooster het proces beoordelen. 
Iedereen kreeg voldoende tijd om na te denken over de vragen en punten te geven. Achteraf voerden we een algemeen evaluatiegesprek van de les.
Deze manier van evalueren liep heel vlot en rustig. Wanneer ik langs ging bij de kinderen, waren ze effectief aan het reflecteren over de vragen. Ze hebben de vragen goed en kritisch beoordeeld.  
Tijdens deze les liet ik de kinderen voor het eerste kennis maken met 'drama'. Vooraleer ik aan de les begon, maakte ik duidelijke afspraken zodat mijn les niet uit de hand liep.  
Hierdoor had ik ook een heel goede werking in de klas. Ze hebben van in het begin tot het einde alles goed uitgevoerd! Dat was ook duidelijk te merken aan toneeltjes tijdens het toonmoment. 
Ik had zelfs een leerling ik de klas die dankzij mijn les drama een talent had ontdekt, namelijk toneel spelen! Ze kon haar perfect inleven en was heel goed in haar mimiek! Ik was blij dat ik heb gezorgd voor het ontdekken van haar talent! 
Een les die ik waardeer en zeker niet ga vergeten. 

- Persoonlijke evaluatietechnieken met thema 'Spelen'


 3) Ballonnen prikken




Leeftijd: 10 jaar
Klas: vierde leerjaar 
Doel: Belevingsevaluatie

Het leek me een leuk idee om spelend te evalueren met balonnen. 
Ik heb bedacht om strookjes, stellingen in de ballonnen te steken en ze te laten openprikken door de leerlingen. 
Je zou kunnen kiezen om de leerlingen actief te laten bewegen op muziek. Wanneer de leerkracht de muziek stopt, moeten ze zo snel mogelijk tien keer in de lucht springen en de grond tikken. Wie als eerste klaar is, mag een ballon openprikken. In de ballon zit een strookje met een stelling erop. De stelling wordt voorgelezen en het antwoord wordt toegelicht aan de klas. Op die manier worden alle ballonnen opengeprikt en de stellingen beantwoordt. 
De leerlingen evalueren op een speelse manier doordat ze vrij bewegen op muziek, om ter snelst tien keer spingen om een ballon te kunnen prikken. Ze worden geactiveert om een spel te spelen met een winnaar. Die mag uiteidelijk een ballon prikken
Enkele voorbeelden van stellingen in verband met 'beleving': 
- Wat ging er minder goed? Hoe kwam dit?
- Wat zou je de volgende keer anders doen?
- Wat leerde je vandaag bij?
- Wat ging er heel goed?
- Wat onthoud je vanuit de les?
- Wat wil je veranderen aan deze les? 
- Laat een emotie zien wat je van deze les vond. 

4) Ladderspel
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Klas: vanaf vierde leerjaar
Doel: Procesevaluatie 

De leerlingen beoordelen de les door punten te geven op 10. Dit doen ze door het spel 'Wie is het' te spelen. Alvorens knippen ze een vormpje uit dat heel kenmerkend is aan hen. Dat kan te maken hebben met de hobby's en of karaktereigenschappen,... De leerkracht verzamelt al deze vormpjes bij elkaar, zonder dat ze elkaars vormpje zien. Deze vormen worden terug willekeurig onder elkaar verdeeld. Nu moet ieder voor zich proberen bepalen van wie het vormpje is. 
In de klas mogen de leerlingen vrij door elkaar lopen, ze mogen aan de persoon van wie ze denken dat het vormpje is, een vraag (evaluatievraag) stellen over de les. Deze vragen kan de leerkracht op bord noteren of projecteren. Per twee evalueren ze de les en geven er een punt op. Na deze bespreking wordt er gevraagd of het vormpje van die persoon is. Wanneer het juist is, mag die persoon zijn of haar vormpje op de ladder kleven. Wanneer het niet zo is, gaat de zoektocht verder totdat iedereen zijn vormpje op de ladder heeft geplakt. 
Het kan zijn dat de persoon na de bespreking en toekenning van een gezamenlijke punt, zijn vormpje op een andere punt hangt. Dit is een vrije keuze. 
Het is gewoon de bedoeling dat de leerlingen duidelijk reflecteren over de les en daarbij hun gevoelens en meningen eerlijk aan bod laten komen. 
Dit is een techniek die ik volledig zelf heb bedacht en uitgewerkt. Het is een techniek die gelinkt is aan spelen omdat de leerlingen niet alleen evalueren maar tegelijkertijd op zoek gaan naar de persoon van wie het vormpje is. 
Ik ben benieuwd naar de resultaten in de praktijk. 
Mogelijke vragen die de leerkracht kan bieden tijdens het mondeling evalueren:
- Welke verschillende stappen onthoud je vanuit de les?
- Wat wil je veranderen aan deze les? 

- Laat een emotie zien wat je van deze les vond. Bespreek!
- Wat ging er minder goed? Hoe kwam dit?
- Wat zou je de volgende keer anders doen?
- Wat leerde je vandaag bij?
- Wat ging er heel goed?
- Hoeveel punten verdient deze les volgens jou? Waarom?
- Wat was opvallen voor jou uit deze les? 

5) Dobbelen maar! 

Leeftijd: Vanaf 9 jaar
Klas: Derde leerjaar
Doel: Procesevaluatie

Je kan je muzische les ook perfect evalueren met een dobbelsteen! En om dat wat speelser te maken, kan je beginnen met het maken van een kring (staand of zittend). Vergeet de cd-speler niet! Je geeft de dobbelsteen door in de kring wanneer het liedje wordt afgespeeld. Als het liedje stopt, mag diegene met dobbelsteen dobbelen. Je kan perfect variëren in de speelsheid van de opdracht. 
Je kan het evaluatiespel ook buiten spelen door alweer in een kring te staan en de dobbelsteen in de lucht te gooien. Diegene die het gooit, roept een naam af en die persoon vangt het dan op. Wanneer de leerkracht "JA" roept mag de leerling de vraag beantwoorden. Zoniet, wordt het spel doorgespeeld.
Vanuit een vraag kunnen meerdere leerlingen hun antwoorden motiveren om het proces te evalueren. 
Dit kan je enkele keren herhalen totdat alle vragen aan bod gekomen zijn. Je kan ook als leerkracht verder doorvragen om het klasgesprek en de evaluatie zo optimaal mogelijk te laten verlopen. 
Deze speelse manier van evalueren is actief en zeer eenvoudig. 
Je kan dit bijna na elke les gebuiken zodat je feedback kan krijgen van ook andere leergebieden. 


- Evalueren aan de hand van een vragenlijst

6) Vragenlijst
Leeftijd: Vanaf 9 jaar
Klas: derde leerjaar
Doel: Procesevaluatie

Deze leuke vragenlijkst kwam ik tegen op 'Pinterest'. Na het grondig bekijken van de vragen vond ik dit zeker bruikbaar! Om te beginnen duiden de leerlingen het domein aan. 
Je kan klassikaal bespreken en noteren wat ze tijdens de muzische les allemaal moesten doen. Dit kan ook individueel! Vervolgens duiden ze de juiste emotie aan van hoe dat ging.
In de tekstballonetjes kunnen ze in een woord noteren wat ze vonden van de les. 
(In ons muziofolio moesten we ook na elke les met drie woorden samenvatten wat we van de activiteit vonden).
Daarna kunnen ze voor zichzelf noteren waarmee ze rekening houden voor de volgende keer. Op die manier kunnen ze reflecteren wat goed en minder goed ging tijdens de activiteit. 
Met deze evaluatie kan de leerkracht makkelijk rekening houden met de feedback van de leerlingen om de les eventueel aan te passen. Je ziet ook duidelijk welke activiteiten leerlingen hebben onthouden en wat ze ervan vonden.  
Ten slotte schijven ze een tip voor de juf/meester die altijd van pas kan komen. 

- Evaluatietechnieken stage 6 

7) Facebook-duim
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Klas: Eerste leerjaar 
Doel: Productevaluatie

Dit is een heel leuke en simpele manier van evalueren. Je kan het makkelijk van het eerste   tot het zesde leerjaar aan bod laten komen. Je geet iedere leerling een duipmje. Ze moeten dan antwoorden met de richting van de duim. Je stelt enkele vragen in verband met het product en de leerlingen steken ofwel hun duim omhoog, opzij of naar bendeden. Je kan enkele duimen aanduiden om hun keuze mondeling te motiveren. 
Bij deze manier van evalueren is iedereen actief betrokken en moet iedereen zijn/haar mening geven over hun bekomen product. 
Ook kinderen die zich niet veel laten horen in de klas, geven hun mening. Je komt ook hun mening te weten.

8) Gevoelsmeter 



Leeftijd: 9 jaar
Klas: Vanaf 3de leerjaar

Doel: Procesevaluatie 

Ooit had mijn zusje voor vaderdag een gevoelsmeter gemaakt. Dit bracht me op het idee om op basis van verschillende emoties de muzische lessen te evalueren. Daarbij maken de leerlingen hun eigen gevoelsmeter. Ze kunnen kiezen om emoties te schilderen of om foto’s te nemen van hun gezicht met verschillende emoties. Die komen dan op de plank. 

Er wordt een draad gespannen met een pareltje die ze makkelijk over de emoties kunnen verschuiven.
De leerkracht of leerlingen kunnen vragen stellen om het proces te evalueren. Ze antwoorden op de vragen door het pareltje naar de juiste emotie te verschuiven. 
Hiermee kunnen ze gemakkelijk alle muzische en andere lessen evalueren. 


- Vrij gekozen evaluatietechnieken

9) Lievelingsgerecht 

Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Klas: Tweede leerjaar
Doel: Productevaluatie


De leerlingen beoordelen het bekomen product aan de hand van voedingsmiddelen. Iets wat ze heel graag lusten staat voor een heel tevreden resultaat en iets wat ze helemaal niet lusten is niet goed. Met een klas of groepsgesprek maken ze duidelijk waarom ze voor die voedingsmiddel hebben gekozen. 
Vanaf het tweede leerjaar zijn de leerlingen echt bewust van wat ze graag en niet graag eten. Dit kan een leuke link zijn om het product creactief te evalueren.

10) Emoticons

    
Leeftijd: 6 jaar
Klas: Vanaf het eerste leerjaar
Doel: Productevaluatie

De leerlingen krijgen een blij, neutraal en boos gezichtje. Ze steken het passend gezichtje in de lucht om te laten zien wat ze van het resultaat vinden. Achteraf kan er een klassikale bespreking plaatsvinden.
Ook deze evaluatievorm kan in alle klassen aan bod komen. Deze gezichtjes zijn heel leuk en eenvoudig om het product muzisch te evalueren.


Al deze technieken die hierboven aan bod kwamen komen in deze doos terecht.     Ik vind dat het een mooie plek in mijn toekomstige klas verdiend. 
Ik heb gekozen om mijn evaluatiekoffer zo kleurrijk mogelijk op te maken.
Hiermee wil ik de leerlingen na elke muzische les prikkelen om zo creatief mogelijk te evalueren.
                      
Geraadpleegde bronnen voor inspiratie: 

http://muzoelkevankerchove.blogspot.be/p/muzische-evaluatiekoffer.html 

http://muzosaramoeseke.blogspot.be/search/label/evaluatiekoffer

http://muzohannelorelambrechts.blogspot.be/p/evaluatiekoffer.html 

http://muzofolionelewildemauwe.blogspot.be/2015/01/muzisch-evalueren.html

Inspiratiehoek


Inspiratie 10 : Aardewerken
Deze aardewerk vaas kwam ik tegen toen ik op bezoek ging bij mijn tante in Turkije. Meteen kwam ik op het idee om hier iets mee te doen. Ik vind het nu nog altijd leuk om met klei te werken. Dit zou ik de kinderen ook willen laten ervaren. Het is de bedoeling dat ze hun eigen vaas maken met klei. Er kunnen verschillende patronen of vormen ingegraveerd worden met behulp van de harde uiteinde van een penseel. 
De leerlingen kunnen vrij kiezen om hun vaas een kleurtje te geven of het gewoon te laten. 

Inspiratie 9:  Architectuur
Binnenkort bouwen we een nieuw huis! Dit vraagt natuurlijk heel wat voorbereiding en dat begint met een plan. Nadat ons architect het plan had uitgetekend, gaf ze dit met ons mee.
Plots kwam ik op het idee om na de wiskundeles (Bv. schaalbereking) een muzisch activiteit uit te voeren. De leerlingen tekenen elk hun eigen droomhuis en maken daar een grondplan bij. Ze moeten uiteraard de afmetingen van de ruimtes bij vermelden en de schaal van het getekende huis berekenen. Dit zorgt voor het automatiseren van de begrippen 'afmeting op de tekening' en 'afmeting in werkelijkheid'  en tegelijkertijd zijn ze muzisch bezig. 

Inspiratie 8: Logo ontwerpen
In de vakantie heb ik als receptioniste in het bedrijf Conway gewerkt. De logo van Conway deed me denken dat onder andere bedrijven en merken wereldwijd een eigen logo hebben.
Wanneer je een logo ziet, weet je meteen wie of wat erachter zit. Waarom zou je dan geen logo voor jezelf kunnen ontwerpen? 
Iedereen in de klas ontwerpt in het begin van het schooljaar op basis hun typische eigenschappen een logo. Daarbij mag je een goede brainstorm niet vergeten! 
Deze logo wordt doorheen het hele jaar gebruikt voor het inzetten van jokers of indeling van groepen. Het zou ook tof zijn om de werkboeken en schriften hiermee te typeren.
De kinderen kunnen hun logo ontwerpen door ze zelf te tekenen of met behulp van de computer/apps. 

Inpiratie 7: Mediteren
Op een zondag zat ik helemaal alleen thuis. Zoals men dat wel eens zegt was het een "lazy sunday" voor mij. Na drukke en vermoeinde dagen wou ik rust en helemaal niets doen. Maar wanneer je niets te doen hebt, kijk je vaak naar de klok. Dan merk je dat de tijd ook niet voorbij wilt gaat. Ik bleef even staren naar de klok, totdat ik dacht aan meditatie. Meditatie brengt je tot rust en kalmeert je hele lichaam. Na een zware les kan dat zeker van pas komen om de aandacht terug te versterken. Ja kan het zowel als tussendoortje (zelfs vijf minuten mediteren is voldoende) als een les bewegingsexpressie aan bod laten komen en dit hoeft niet altijd in de klas door te gaan. Ga naar de speelplaats of laat het doorgaan in het bos. De kinderen ontdekken verschillende technieken om tot rust te komen. 

Inspiratie 6: klinken maar
Ik had lekkere Turkse thee klaargemaakt. Ik zette alle glazen klaar en deed de theelepeltjes erin. Dit maakte verschillende geluiden. Plots moest ik denken aan muziek! Ik zou hier perfect een les muziek rond kunnen geven door de verschillende geluiden te combineren. Je kan je leuke composities bekomen na enkele keren oefenen. Snel wou ik dit ook eens uitproberen. Ik vulde de glazen in verschillende hoogtes met water en testte het eens uit. Hieronder kan je er een voorbeeld van beluisteren: 
glazen vullen in verschillende hoogtes







Inspiratie 5: Stoel oppimpen
Tijdens mijn stage in het vijfde leerjaar, viel me op dat de meeste stoelen in de klas zo saai en allemaal dezelfde zijn. Geef je klas extra kleur en vorm door de leerlingen hun eigen stoel te laten oppimpen. Dit kan je met verf, zelfgemaakte kussentjes realiseren. De leerlingen kunnen daarbij kiezen om hun logo op de rug van de stoel te tekenen. Wanneer er van plaats verwisseld wordt, kunnen ze altijd hun eigen stoel meeschuiven. Dit is ook een handig hulpmiddel voor de leerkracht. Je weet sneller wie waar zit en hoef je niet elke keer in de bank te kijken. (Zeker als er van plaats verwisseld is.)

Inspiratie 4: vier seizoenen
Een van de bomen in mijn tuin deed me denken aan de verschillende seizoenen. Elk seizoen veranderen de bomen. Ze verliezen hun bladeren in de herfst, kaal zijn ze in de winter, in de lente verschijnen de knopjes en of bloesems en in de zomer hangen ze vol met groene bladeren. We zijn als leerkracht gewoon om regelmatig huiswerk te geven rond taal, wiskunde en wero. Wat kinderen niet altijd even leuk vinden. 
Waarom kan je de leerlingen dan geen muzische opdrachten thuis laten uitvoeren? Laat je leerlingen zelf muzo ervaren in hun eigen omgeving. Je biedt als leerkracht mooie kansen aan om creatief te genieten en te experimenteren in hun eigen buurt. Nu deed deze boom me denken aan een leuke opdacht die ze thuis kunnen uitvoeren. De leerlingen kiezen elk hun eigen boom uit. Als bewijs nemen ze de foto van hun boom mee naar school en de getekende versie ervan. Elk seizoen krijgen ze de opdracht om hun boom te tekenen en de tekening mee naar school te nemen. In de klas worden te verschillende tekeningen besproken en vergeleken met de originele foto. 

Inspiratie 3: GSM's doorheen de tijd
Toen ik bij opa was, rinkelde zijn gsm. Toen hij het opnam, dacht ik van "zie zijn gsm eens en de mijne"! Wat een groot verschil! Hij gebruikt nog een oude Nokia 3310. Dit inspireerde me om de evolutie van de GSM's centraal te stellen. 
Een leuke muzische opdracht hierrond zou een les drama kunnen zijn. De leerkracht maakt fiches van de verschillende GSM's waar ze achtergrondinformatie kunnen lezen (periode - mogelijkheden - spelletjes - ...). Daarnaast bereiden ze een toneelstukje voor met de gsm van die tijd. Ze maken gebruik van de info die ze uit de fiches kunnen halen.  Het is leuker wanneer je deze gsm's echt in de klas beschikbaar stelt. Dit zorgt ervoor dat ze zich goed kunnen inleven in de rollen. Je kan de thema en de rollen al voorschotelen om de leerlingen goed op weg te zetten (afhankelijk van de leeftijd). De rest vast het toneelltje vullen ze zelf aan en op het toonmoment wordt er gekeken naar de verschillende toneelstukken. 

Inspiratie 2: Graffiti overal! 

Toen ik mijn fiets in fietsenstalling van de Campus wegzette, werd ik geïnspireerd door de muren die met graffiti versierd waren. De muren van deze ruimte zijn volgens mij ingezet om het muzische zichtbaar te maken van de Campus. 
Elke school heeft wel een fietsenstalling, ook hiermee kan je best creatief aan de slag. Graffiti is een kunst die kinderen niet altijd buiten school kunnen ervaren tenzij er een workshop of atelier georganiseerd wordt.
Als instap kan je kiezen om in Gent het graffitistraatje te bewonderen en eventueel wat inspiratie op te doen. 
Vervolgens kan je in de klas enkele ontwerpen laten uitvoeren op papier die de kinderen later op de muren in leven kunnen brengen. 

Inspiratie 1: Ik ben lekker stout! 
Dit gedicht 'Ik ben lekker stout' van de bekende schrijfster Annie M.G. Schmidt kwam ik tegen tussen mijn gedichtenbundel. Ik had ooit in het derde middelbaar de opdracht gekregen om per twee een gedicht te kiezen en dat te ondersteunen met de foto's van onszelf. Ons voorkeur ging naar dit gedicht. We gingen door de gangen van de school om passende foto's te maken, hierbij moesten wij natuurlijk uitbeelden. Later moesten we het gedicht combineren met onze foto's. 
Uiteindelijk kregen we een heel mooi resultaat. Dit maakte het gedicht leuker om te lezen.
Het is zeker een uitdagende opdracht voor de kinderen in de lagere school.
De leerlingen zoeken vrij een gedicht op dat hen aanspreekt uit gedichtenboeken. Ze lezen het gedicht aandachtig en selecteren de delen die ze graag willen uitbeelden.
Vervolgens kunnen ze door en of rondom de school heen leuke foto's maken voor bij het gedicht. Later wordt het gedicht met de foto's opgemaakt op de computer. 
De resultaten verdienen zeker een mooie plek aan de muur! 
(Een muur die zichtbaar is voor iedereen!)


Muzodag

Muzisch aan de slag in Destelheide

Met de bus trokken we naar Dworp. Daar wachtten ons vier leuke, actieve, creatieve en muzische dagen op ons! Op de campus hadden ze al verklapt dat we een muzisch spel gingen uitwerken, maar voor de rest wisten we eigenlijk nog niets. 
Eens we waren aangekomen, verzamelden we allemaal in een groot lokaal. Hierbij kregen we meer info over de vier dagen die op ons stonden te wachten. 
Hierna volgde een namiddagactiviteit die we in groepjes moesten uitvoeren. De lectoren legden de activiteit uit en we gingen meteen aan de slag. Voor we vertrokken, kregen we een kruiswoordraadsel bij de hand. Aan elke opdracht was er een woord gekoppeld die in het kruiswoordraadsel paste. Het diende ook als bewijs dat de opdracht correct uitgevoerd was.
Zoals alle leuke activiteiten die ik doorheen de opleiding heb gevolgd, was dit ook een zeer originele activiteit waarmee je heel goed kan amuseren en de groepsdynamiek kan versterken. 

De opdrachten die we hebben uitgevoerd waren zo leuk bedacht en er zat wel altijd iets achter de opdracht. De opdracht was dus gelinkt met het woord dat in het kruiswoordraadsel moest komen. Dit was niet altijd even makkelijk. Maar met de hele groeps slaagden we erin om associatief en breed te denken. Je had bijvoorbeeld een opdracht rond reclame en dan begin je te denken aan reizen, vliegtuig, zon, zee, hotel, .... Op deze manier moest je dus op zoek gaan naar het juiste woord. Dit is een vaardigheid die kinderen van kleins af aan moeten leren volgens mij. Ze moeten in staat zijn om breed te denken en niet bij hetgeen te blijven wat aangeboden is. Dit kan later van pas komen in hun verdere ervaringen. 
De opdrachten die me het meest zijn bijgebleven waren onder andere het maken van je eigen droomhuis met Kaplablokjes, een reclamespotje maken voor een vakantiereisje, ook kwam bodypercussie aan bod, huisdieren uitbeelden, elkaar begroeten op verschillende manieren en ga zo maar door... Het waren opdrachten die je heel kort kon spelen, maar waren ook zo van die opdrachten die je de hele dag door kan spelen. 

Het mindere vond ik dat buiten koud was. Dat zorgde ervoor dat ik de opdrachten niet op mijn gemak kon uitvoeren. Als het koud is, blijf ik liever binnen. Dan heb ik ook niet zoveel inspiratie omdat ik graag warmte wil. Maar al bij al had ik nog een leuke groep waar ik me goed mee heb geamuseerd. Hierdoor kon ik me op mijn gemak voelen en toch nog mijn best doen op de opdrachten tot een goed einde te brengen. 

De eerste avondactiviteit bestond uit het kennismaken met verschillende gezelschapsspelen. Er waren heel wat spelletjes waar ik nog nooit van had gehoord. Zeker een leuke meenemer voor in de klaspraktijk . 
Met mijn groepje keek ik rond om er een paar uit te proberen. Uiteindelijk kozen we om te beginnen de 'Speedcubs'. Een spel dat gebaseerd is op reactiesnelheid. Het was de bedoeling dat je om ter snelst de bekertjes in de juiste volgorde ging plaasten. Er werd op voorhand een afbeelding getoond waarin de volgorde stond afgebeeld. 
Voor dit spel moet je stressbestendig zijn en heel snel kunnen reageren. Ik wist van mezelf dat ik er niet goed in ben, maar het was het proberen waard. Dankzij dit spel kon ik erop oefenen. Je kan dit spel makkelijk uren aan een stuk blijven doorspelen. 
Voor de kinderen weet ik zeker dat dit de max gaat zijn! Dit is een gezelschapsspel die ik zeker niet wil vergeten. 


Voorbereiding muzisch spel
We mochten op voorhand al brainstormen welk spel we gingen kiezen en hoe we het gingen aanpakken.
Wat we moesten doen was op zoek gaan naar een spel dat we konden omzetten naar een muzisch spel, waarin de verschillende muzische domeinen aan bod kwamen. 
Ik dacht om iets te doen met het spel 'Twister'. De grote mat konden we gebruiken voor de verschillende opdrachten die werden voltooid door de leerlingen. Maar na overleg met de groep hadden we een gezamenlijke keuze gemaakt. We legden ons neer bij de gekozen spel 'Mens erger je niet' dat Kim als idee had. We hebben het spelbord aangepast naar de verschillende muzische deeldomeinen. 
Hierdoor kreeg dit spelbord de naam 'Muzo wil ik wel'.
Op basis daarvan hebben we de materialen verdeeld en allerlei spullen meegepakt naar Dworp.
Wanneer we waren aangekomen in Dworp, moesten we ons gekozen spel en aanpak voorstellen. Tijdens deze voorstelling kregen we tips en opmerkingen van medestudenten en of docenten. Dit deed ons beter nadenken over het spel en kregen we de motivatie om het spel zo aantrekkelijk en zo creatief mogelijk te maken.


Met als gevolg gingen we verder met het zoeken naar fijne opdrachten voor de verschillende deeldomeinen. Gelukkig hadden we op voorhand in de campus enkele muzische handleidingen geraadpleegd voor creatieve opdrachten. Die hebben we nuttig kunnen gebruiken waardoor we al heel wat opschoten. 

Woensdagmorgen, om 9.00 uur stipt, waren we per graad in een lokaal verzameld om ons muzisch spel uit te werken. De taken werden onder elkaar verdeeld.
Kim ging de spelfiches opstellen. Magalie zorgde voor de verdeling van de kleuren per domein en knipte de strookjes uit. En ik stelde alle activiteiten samen die per domein konden uitgevoerd worden, dus ik ging ook zoeken naar extra opdrachten op het web en ik haalde mijn muzofolio's erbij om er de leukste activiteiten doorheen de opleiding over te nemen. Nadat we de voorbereiding hadden afgerond, gingen we verder met de uitwerking. Op de kaartjes met verschillende kleuren, moesten de titels van de opdrachten komen die de leerlingen moesten uitvoeren.
Achteraf kregen we te horen dat we ook de leerplandoelen per domein moesten vermelden. Dat vroeg heel wat opzoekingswerk! Ik had die taak opgenomen en zocht dus naar de juiste leerplandoelen per spel en domein. 
Daarna moesten we de opdrachtenfiches nog afdrukken. Ik en Magalie hadden het document dat Kim had opgemaakt op stick gezet, zodat we het konden afdrukken. Daarna drukten we de opdrachtenfiches af.
Wat ik heel handig vond tijdens de realisatie van het spel was dat de lectoren allemaal beschikbaar waren. Ze konden ons heel goed begeleiden en gingen kritisch om met ons spel. Dit was een meerwaarde om ons goed te kunnen voorbereiden. 

Eerst hadden we schik dat we in tijdsnood gingen komen met de opdrachten die we moesten vinden. Want per domein moesten we zeker vijftien opdrachten hebben. Maar de samenwering verliep zo vlot dat het er allemaal uitvloeide. Ik merkte wel dat Kim het touw in handen had binnen ons groepje. Zij kon snel een oplossing uitzoeken wanneer we niet wisten hoe we iets moesten oplossen. Ook voor de takenverdeling kon ze makkelijk zeggen wie wat deed. Uiteindelijk vond ik dat niet erg, want dankzij haar schoten we op en verliep de samenwerking heel aangenaam. Dankzij het muzisch spel heb ik Kim en Magalie van dichtbij leren kennen en merkte ik dat ons manier van denken best wel klikte! 

Nadat we klaar waren met de uitwerking en voorbereiding, verzamelden we al het materiaal die we nodig hadden om het spel te kunnen spelen. Vervolgens bedacht ik om alles nogeens te overlopen zodat we niks waren vergeten. Dit hielp me ook om de werking van het spel goed te onthouden. 
Snel verdeelden we de taken voor de volgende dag tijdens het spel. Kim ging beginnen met de spelregels uit te leggen, ik zorgde ervoor dat er gelijke groepjes werden gevormd en dat ze een pion hadden met de kleur naar keuze. Magalie startte het spel. Het groepje dat het meeste dobbelt, mocht beginnen. 
We hebben alles duidelijk afgesproken en het materiaal dat mee moest naar de school, onder elkaar verdeeld. 
Om stipt 17.00 uur moest iedereen het muzisch spel afronden. 

We voelden ons helemaal klaar om de kinderen plezier te laten beleven in ons spel en natuurlijk het leuke aan muzo te doen ontdekken! 

Realisatie
De volgende dag was het zover. We maakten ons klaar om te vertekken. We gingen te voet naar de gemeenteschool. Eens we daar waren wouden we ons toneeltje en dansje nogeens inoefenen. Het voorbereiden van het dansje en het toneeltje had veel tijd en voorbereiding van ons gevraagd. We waren al heel erg enthousiast om de kinderen een leuke, muzische dag te bezorgen. 
Vervolgens gingen we naar de locatie waar ons spel doorging. Uiteraard moest alles al klaarstaan om te kunnen beginnen. Nadat we alles hadden klaargezet, konden we terug naar de polyvalente zaal. Daar gingen de leerlingen verzamelen en wij ons toneeltje uitvoeren. De kinderen deden actief mee met het dansje en waren goed betrokken in het toneeltje. 

We konden beginnen met de groepsverdeling. Dit gebeurde door middel van kleuren. 

Het eerste muzische spel kon beginnen! En ja we zagen het allemaal volledig zitten!!!




Muzo wil ik wel! 

Hier lees je een korte samenvatting van het verloop van het spel. 
Op het spelbord kon je je verzetten aan de hand van kaarten. De getallen op de kaarten verwezen of je vooruit of achteruit moest gaan. Wanneer je pion op een schaar kwam, moest je een opdracht uitvoeren rond beeld. Een computer was een opdracht rond media. Muziek was een muzieknoot en voor drama stonden maskertjes. Ten slotte hadden we ook dans uitgebeeld door silhouetten.  
De opdrachtenfiches bepaalden wat de groepjes moesten doen. 
Ook stonden er lege bolletjes op het spelbord. Eerst hadden we de gedachte om je beurt over te slaan wanneer je op een leeg bolletje kwam. De medestudenten en docenten vonden dat dit aangepast moest worden. We konden bij de lege bolletjes beter een opdracht verzinnen omdat er veel lege waren. Dankzij de tips hebben we dit kunnen aanpassen. wanneer je op een leeg bolletje kwam, moest je op een strookje een zin schrijven.
Niet zomaar een zin. Een zin die het begin was van een verhaal of gedicht is. De andere groepen moesten dan een vervolg kunnen verzinnen. Op die manier kon je met je groepje iets nuttigs doen en bekwam je op het einde leuke resultaten! 

Eindelijk konden we ons spel starten met de eerste groep! Snel na het overlopen van de spelregels konden ze aan de slag. Zoals op voorhand afgesproken voerde iedereen haar taken correct uit. Tijdens het spel begeleidden we de groepen en gaven heel veel complimenten. Nadat het eerste spel was uitgespeeld, hadden we met de eerste groep de kans om het spel te laten evalueren.  
Wat we zelf ook hadden opgemerkt, kregen we van de kinderen de opmerking dat er veel lege bolletjes waren. Een leeg bolletje betekende dat ze op een stook een zin mochten schrijven. Die strook kwam dan op de deur, het volgende groepje dat een zin moest schrijven, ging hier een vervolg aan schrijven. We hadden dan de pech dat meer dan twee groepen tegelijk een zin moesten noteren. Wat op den duur chaotisch was. 
Het was duidelijk dat we hier iets aan moesten veranderen. 
Daardoor hadden we besloten om kruisjes op de lege bolletjes te tekenen. Dit betekende dan 'een beurt overslaan'. Ze moesten wachten tot een andere groep was geweest.
Wanneer we het spel voor de tweede keer speelden, voelde ik dat het spel leuker en actiever was. Ik deed af en toe met de groepjes mee, observeerde hen of maakte de opdracht duidelijk wanneer ze niet verder konden. 
Ik maakte ook leuke sfeerbeelden van de opdrachten. 

Mijn bijdrage en ervaringen:
Bij de brainstorm ben ik op zoek gegaan naar verschillende spelletjes en stelde ik voor aan mijn groepsgenoten.
Voor de opdrachten ging ik naar de mediatheek om daar in muzische handleidingen ideeën op te doen. Dat had me heel wat vooruit geholpen. 
Hierdoor kon ik heel wat opdrachten verzinnen die we konden gebruiken.
Ik zocht naar materiaal die we konden gebruiken tijdens het spel en bracht het met me mee. 
Ook heb ik de juiste leerplandoelen per deeldomein opgezocht en uitgetypt. 
Wanneer ik tijdens de voorbereiding niks had te doen, vroeg ik iemand kon helpen of wat er nog gedaan moest worden. 
Ik heb ook veel tijd gestoken in het zorgvuldig uitwerken van het spel en verzamelde alles bij elkaar. 
De namen van de leerlingen moesten per kleur op stickers komen voor de groepsverdeling van het spel. Ik heb samen met Magalie de namen van de leerlingen in de juiste kleur genoteerd. 
Tijdens de uitvoering van het muzisch spel kwamen de lectoren even langs om te zien hoe de uitwerking verliep. 
Ik had op dat moment de spelregels uitgelegd, maar ik merkte dat niet iedereen mee was. Daardoor legde ik alles opnieuw uit. Hierbij had ik achteraf van mijn lector een tip gekregen die ik zeker niet wil vergeten: "Zorg ervoor dat als je een spel of opdracht hebt uitgelegd, dat je de kinderen vraagt om na te vertellen wat er van hen verwacht wordt. Zo weet je dat iedereen mee is en horen de leerlingen de opdracht nog een keer van hun groepsgenoot. Dit kan het spel extra doen verhelderen." Ik vond het een zeer terechte opmerking! Dit is niet alleen geldig voor muzo maar ook voor andere leergebieden. 
Wanneer ik terug kijk naar de voorbereiding van het spel en de uitvoering kan ik zeggen dat ik zeer mooie ervaringen heb opgedaan. 
Ik heb niet alleen mijn groepsgenoten beter leren kennen maar ook leerde ik hoe ik de muzische opdrachten kort en bondig kon uitwerken. De verschillende activiteiten die we verzameld hebben wil ik zeker niet verliezen en vergeten. Ik weet zeker dat ik dit spel ook in mijn eigen klas aan bod ga laten komen.
Kritische noot: Sommige opdrachten waren helemaal nieuw voor de kinderen waardoor ze in het begin heel onwennig en beschaamd waren. Daar moest ik de kinderen dan extra in begeleiden. Ik zou later in mijn klas de verschillende activiteiten binnen de les muzo en of een ander leergebied aan bod laten komen zodat de leerlingen daar al eens mee kennnisgemaakt hebben. Wanneer ik dan een muzisch spel organiseer met verschillende opdrachten, kunnen de leerlingen zonder problemen aan de slag en komen alle muzische domeinen aan bod. 
Dit gaat ook makkelijker verlopen wanneer je helemaal alleen als begeleider bent. 
Gelukkig waren we tijdens het spel met drie om te begeleiden, daardoor werden de opdrachten allemaal correct uitgevoerd.  

Na de muzodag hebben we met ons groepje nogeens samen gezeten. We moesten een blad invullen met talenten en hun beschrijvingen. Dit vulde je in voor jezelf en de andere groepsleden deden het ook voor jou. Ik moest mijn mening over hun talenten dan ook aankruisen. Wanneer we ons blad bekeken, konden we onze talenten ontdekken. Dit wanneer er drie kruisjes waren bij een talent. 
Ik blonk uit als 'doordenker'. Dit was het uitgesproken talent van Kubra. Wat wilt zeggen dat ik graag luister naar de mening van anderen en denk ik verder door om mijn eigen mening te vormen. Dit was ook een terecht talent. Binnen mijn groepje liet ik iedereen uitspreken en vulde hen aan. Mijn groepsgenoten vonden dat ik positief was ingesteld en actief op zoek ben gegaan naar ideeën en leerplandoelen. 
Ze konden echt zien dat ik mijn best deed om een goed resultaat te bekomen. Ook vonden ze dat ik heel actief was tijdens ons muzisch spel. Ik activeerde de leerlingen om de opdracht tot een goed resultaat te brengen en daagde hen uit door te vragen of ze het wel beter konden. Meteen zag ik verandering in het resultaat!
Dat talent heeft me niet verrast. Ik ben ervan bewust dat ik graag luister naar de mening van anderen en daarbij hun mening laat tellen. Dit kan soms negatief zijn omdat ik mijn eigen mening en gevoelens dan moet onderdrukken. Langs de ene kant is dit volgens mij een positieve eigenschap, maar langs de andere kant, blijft het een werkpunt! 
Naast de uitgesproken talenten bestaat er ook zo iets als slapende en verborgen talenten.
Slapende talenten zijn talenten die je volgens jou wel hebt maar nog niet tot uiting zijn gekomen, ze zijn nog niet opgemerkt door anderen. Verborgen talenten zijn talenten die anderen zien in jou maar jij niet in jezelf.
Wat me opviel is dat ik ook twee keer een kruisje kreeg voor 'bezige bij'. Dit was mijn verborgen talent. Het feit dat ik de leerplandoelen wou opzoeken, alles afdrukken en bij elkaar verzamelen vonden Kim en Magalie dat ik graag bezig ben en dat ik er helemaal voor wil gaan.
Leerkracht worden is mijn kinderdroom, hierdoor doe ik er alles aan om mijn droom waar te maken. Deze mudule heeft mij niet alleen doen groeien in muzo en het muzisch functioneren binnen de schoolmuren, maar ook een nieuw talent doen ontdekken die in me verborgen zat! 

Tijdens het muzisch spel kwamen drie groepen aan bod om het spel te spelen en elke keer zag je voor dezelfde opdrachten verschillende resultaten verschijnen. Dat is ook het leuke en creatieve aan muzo, telkens bekom je een ander resultaat, je kan geen fouten maken en muzo gericht is op eigen inbreng en eigen ideeën. Het was een hele leuke manier om muzo te integreren binnen de school. We hadden met de met de hele groep een zeer toffe module achter de rug! 
Het is een onvergetelijke activiteit geweest binnen mijn opleiding!