Net als alle andere leergebieden ga je tijdens
muzo ook moeten evalueren. Je laat de kinderen stilstaan hoe de les is verlopen en hoe ze kijken naar het resultaat.
Bij deze heb ik een evaluatiekoffer in elkaar gestoken waarin de kinderen op een muzische manier evalueren a.d.h.v. originele en leuke methoden.
Het draait niet altijd om het product maar ook het proces en beleving spelen een zeer belangrijke rol binnen de evaluatie.
Het is van groot belang dat je als juf weet hoe een kind zich voelt bij bepaalde opdrachten.
Het is van groot belang dat je als juf weet hoe een kind zich voelt bij bepaalde opdrachten.
Bij deze heb ik een evaluatiekoffer in elkaar gestoken waarin de kinderen op een muzische manier evalueren a.d.h.v. originele en leuke methoden.
Je kan al geprikkeld worden met welke materialen ik ga evalueren:
Laten we deze technieken van dichterbij bekijken!
- Uitgevoerde evaluatietechnieken
1) Leeuwenmanen
2) Evaluatierooster
Leeftijd: 9 jaar
Klas: Derde leerjaar
Doel: Procesevaluatie
Deze manier van evalueren had ik toegepast na een leuke les drama met als thema 'Sinterklaas' in het derde leerjaar. (stage 5)
Aan de hand van deze vragen blikten we terug naar het proces van het toneeltje dat ze moesten maken.
Er waren vier groepjes die elk een strook kregen met een duidelijk houvast om het toneeltje correct uit te voeren. Het onderwerp, personages en het probleem dat in het toneeltje aan bod moesten komen, waren al opgegeven. (Dit was nodig omdat mijn stageklas nooit eerder een les drama heeft gehad.)
Uiteraard mochten de leerlingen hun eigen inspiraties aan toevoegen, dit was zeker niet uitgesloten.
Na het toonmoment mochten de leerlingen aan de hand van mijn evaluatierooster het proces beoordelen.
Iedereen kreeg voldoende tijd om na te denken over de vragen en punten te geven. Achteraf voerden we een algemeen evaluatiegesprek van de les.
Deze manier van evalueren liep heel vlot en rustig. Wanneer ik langs ging bij de kinderen, waren ze effectief aan het reflecteren over de vragen. Ze hebben de vragen goed en kritisch beoordeeld.
Tijdens deze les liet ik de kinderen voor het eerste kennis maken met 'drama'. Vooraleer ik aan de les begon, maakte ik duidelijke afspraken zodat mijn les niet uit de hand liep.
Hierdoor had ik ook een heel goede werking in de klas. Ze hebben van in het begin tot het einde alles goed uitgevoerd! Dat was ook duidelijk te merken aan toneeltjes tijdens het toonmoment.
Ik had zelfs een leerling ik de klas die dankzij mijn les drama een talent had ontdekt, namelijk toneel spelen! Ze kon haar perfect inleven en was heel goed in haar mimiek! Ik was blij dat ik heb gezorgd voor het ontdekken van haar talent!
Een les die ik waardeer en zeker niet ga vergeten.
- Persoonlijke evaluatietechnieken met thema 'Spelen'
Leeftijd: 10 jaar
Klas: vierde leerjaar
Leeftijd: Vanaf 9 jaar
Klas: Derde leerjaar
- Vrij gekozen evaluatietechnieken
9) Lievelingsgerecht
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Klas: Tweede leerjaar
1) Leeuwenmanen
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Klas: Het vierde leerjaar
Klas: Het vierde leerjaar
Doel: Procesevaluatie
Op het bord komt de kop van een leeuw. De stroken vormen de manen van de leeuw. Op deze stroken staan vragen / stellingen die te maken hebben met de les. De leerlingen mogen een strookje nemen en de vraag beantwoorden.
De leerkracht kan dit eventueel in groep of schriftelijk laten doorgaan.
Vragen op de manen:
- Wat ging er heel goed?
- Wa ging er minder goed? Hoe kwam dit?
- Wat zou ik de volgende keer anders willen?
- Waar was ik heel goed in?
- Zou je deze opdracht opnieuw willen uitvoeren?
- Hoe verliep de samenwerking in je groep?
- Wat zou je willen veranderen aan deze les?
...
De leerkracht kan dit eventueel in groep of schriftelijk laten doorgaan.
Vragen op de manen:
- Wat ging er heel goed?
- Wa ging er minder goed? Hoe kwam dit?
- Wat zou ik de volgende keer anders willen?
- Waar was ik heel goed in?
- Zou je deze opdracht opnieuw willen uitvoeren?
- Hoe verliep de samenwerking in je groep?
- Wat zou je willen veranderen aan deze les?
...
Dit is een evaluatietechniek die ik in het 4de leerjaar heb toegepast na een les beweginsexpressie met als thema 'Reinaert de vos'. (stage 3)
Dit was eveneens een taak die we voor muzo 4 moesten uitwerken. We moesten vanuit een verhaal een muzische les opbouwen.
De leerlingen waren onder de indruk toen de ze de leeuw op bord zagen en waren erg betrokken. Snel gingen ze op hun plaatsen zitten en waren erg benieuwd naar wat ze moesten doen.
Ik duidde enkele leerlingen aan om naar voor komen. Ze mochten een stelling voorlezen en die voor de klas beantwoorden. Het was niet voor ieder kind even makkelijk om vooraan in de klas iets te zeggen. Ze gaven dan een heel kort anwoord waarop ik moest doorvragen.
De rest konden perfect hun sterke en of hun zwakkere punten aanhalen. Wat me vanuit deze les is bijgebleven is dat de kinderen het heel spijtig vonden dat het toonmoment best wel kort was. Hierdoor kon niet ieder groepje aan bod kon komen voor het toonmoment. Daarbuiten was het een heel actieve en originele les. Dit lieten ze me ook blijken bij het beantwoorden van de stellingen.
Dit was eveneens een taak die we voor muzo 4 moesten uitwerken. We moesten vanuit een verhaal een muzische les opbouwen.
De leerlingen waren onder de indruk toen de ze de leeuw op bord zagen en waren erg betrokken. Snel gingen ze op hun plaatsen zitten en waren erg benieuwd naar wat ze moesten doen.
Ik duidde enkele leerlingen aan om naar voor komen. Ze mochten een stelling voorlezen en die voor de klas beantwoorden. Het was niet voor ieder kind even makkelijk om vooraan in de klas iets te zeggen. Ze gaven dan een heel kort anwoord waarop ik moest doorvragen.
De rest konden perfect hun sterke en of hun zwakkere punten aanhalen. Wat me vanuit deze les is bijgebleven is dat de kinderen het heel spijtig vonden dat het toonmoment best wel kort was. Hierdoor kon niet ieder groepje aan bod kon komen voor het toonmoment. Daarbuiten was het een heel actieve en originele les. Dit lieten ze me ook blijken bij het beantwoorden van de stellingen.
2) Evaluatierooster
Evaluatierooster |
Houvast voor het toneeltje |
De sfeerschepping |
Klas: Derde leerjaar
Doel: Procesevaluatie
Deze manier van evalueren had ik toegepast na een leuke les drama met als thema 'Sinterklaas' in het derde leerjaar. (stage 5)
Aan de hand van deze vragen blikten we terug naar het proces van het toneeltje dat ze moesten maken.
Er waren vier groepjes die elk een strook kregen met een duidelijk houvast om het toneeltje correct uit te voeren. Het onderwerp, personages en het probleem dat in het toneeltje aan bod moesten komen, waren al opgegeven. (Dit was nodig omdat mijn stageklas nooit eerder een les drama heeft gehad.)
Uiteraard mochten de leerlingen hun eigen inspiraties aan toevoegen, dit was zeker niet uitgesloten.
Na het toonmoment mochten de leerlingen aan de hand van mijn evaluatierooster het proces beoordelen.
Iedereen kreeg voldoende tijd om na te denken over de vragen en punten te geven. Achteraf voerden we een algemeen evaluatiegesprek van de les.
Deze manier van evalueren liep heel vlot en rustig. Wanneer ik langs ging bij de kinderen, waren ze effectief aan het reflecteren over de vragen. Ze hebben de vragen goed en kritisch beoordeeld.
Tijdens deze les liet ik de kinderen voor het eerste kennis maken met 'drama'. Vooraleer ik aan de les begon, maakte ik duidelijke afspraken zodat mijn les niet uit de hand liep.
Hierdoor had ik ook een heel goede werking in de klas. Ze hebben van in het begin tot het einde alles goed uitgevoerd! Dat was ook duidelijk te merken aan toneeltjes tijdens het toonmoment.
Ik had zelfs een leerling ik de klas die dankzij mijn les drama een talent had ontdekt, namelijk toneel spelen! Ze kon haar perfect inleven en was heel goed in haar mimiek! Ik was blij dat ik heb gezorgd voor het ontdekken van haar talent!
Een les die ik waardeer en zeker niet ga vergeten.
- Persoonlijke evaluatietechnieken met thema 'Spelen'
3) Ballonnen prikken
Leeftijd: 10 jaar
Klas: vierde leerjaar
Doel: Belevingsevaluatie
Het leek me een leuk idee om spelend te evalueren met balonnen.
Ik heb bedacht om strookjes, stellingen in de ballonnen te steken en ze te laten openprikken door de leerlingen.
Je zou kunnen kiezen om de leerlingen actief te laten bewegen op muziek. Wanneer de leerkracht de muziek stopt, moeten ze zo snel mogelijk tien keer in de lucht springen en de grond tikken. Wie als eerste klaar is, mag een ballon openprikken. In de ballon zit een strookje met een stelling erop. De stelling wordt voorgelezen en het antwoord wordt toegelicht aan de klas. Op die manier worden alle ballonnen opengeprikt en de stellingen beantwoordt.
De leerlingen evalueren op een speelse manier doordat ze vrij bewegen op muziek, om ter snelst tien keer spingen om een ballon te kunnen prikken. Ze worden geactiveert om een spel te spelen met een winnaar. Die mag uiteidelijk een ballon prikken
Enkele voorbeelden van stellingen in verband met 'beleving':
- Wat ging er minder goed? Hoe kwam dit?
- Wat zou je de volgende keer anders doen?
- Wat leerde je vandaag bij?
- Wat ging er heel goed?
- Wat onthoud je vanuit de les?
- Wat wil je veranderen aan deze les?
- Laat een emotie zien wat je van deze les vond.
4) Ladderspel
Ik heb bedacht om strookjes, stellingen in de ballonnen te steken en ze te laten openprikken door de leerlingen.
Je zou kunnen kiezen om de leerlingen actief te laten bewegen op muziek. Wanneer de leerkracht de muziek stopt, moeten ze zo snel mogelijk tien keer in de lucht springen en de grond tikken. Wie als eerste klaar is, mag een ballon openprikken. In de ballon zit een strookje met een stelling erop. De stelling wordt voorgelezen en het antwoord wordt toegelicht aan de klas. Op die manier worden alle ballonnen opengeprikt en de stellingen beantwoordt.
De leerlingen evalueren op een speelse manier doordat ze vrij bewegen op muziek, om ter snelst tien keer spingen om een ballon te kunnen prikken. Ze worden geactiveert om een spel te spelen met een winnaar. Die mag uiteidelijk een ballon prikken
Enkele voorbeelden van stellingen in verband met 'beleving':
- Wat ging er minder goed? Hoe kwam dit?
- Wat zou je de volgende keer anders doen?
- Wat leerde je vandaag bij?
- Wat ging er heel goed?
- Wat onthoud je vanuit de les?
- Wat wil je veranderen aan deze les?
- Laat een emotie zien wat je van deze les vond.
4) Ladderspel
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Klas: vanaf vierde leerjaar
Doel: Procesevaluatie
De leerlingen beoordelen de les door punten te geven op 10. Dit doen ze door het spel 'Wie is het' te spelen. Alvorens knippen ze een vormpje uit dat heel kenmerkend is aan hen. Dat kan te maken hebben met de hobby's en of karaktereigenschappen,... De leerkracht verzamelt al deze vormpjes bij elkaar, zonder dat ze elkaars vormpje zien. Deze vormen worden terug willekeurig onder elkaar verdeeld. Nu moet ieder voor zich proberen bepalen van wie het vormpje is.
In de klas mogen de leerlingen vrij door elkaar lopen, ze mogen aan de persoon van wie ze denken dat het vormpje is, een vraag (evaluatievraag) stellen over de les. Deze vragen kan de leerkracht op bord noteren of projecteren. Per twee evalueren ze de les en geven er een punt op. Na deze bespreking wordt er gevraagd of het vormpje van die persoon is. Wanneer het juist is, mag die persoon zijn of haar vormpje op de ladder kleven. Wanneer het niet zo is, gaat de zoektocht verder totdat iedereen zijn vormpje op de ladder heeft geplakt.
Het kan zijn dat de persoon na de bespreking en toekenning van een gezamenlijke punt, zijn vormpje op een andere punt hangt. Dit is een vrije keuze.
Het is gewoon de bedoeling dat de leerlingen duidelijk reflecteren over de les en daarbij hun gevoelens en meningen eerlijk aan bod laten komen.
Dit is een techniek die ik volledig zelf heb bedacht en uitgewerkt. Het is een techniek die gelinkt is aan spelen omdat de leerlingen niet alleen evalueren maar tegelijkertijd op zoek gaan naar de persoon van wie het vormpje is.
Ik ben benieuwd naar de resultaten in de praktijk.
Mogelijke vragen die de leerkracht kan bieden tijdens het mondeling evalueren:
- Welke verschillende stappen onthoud je vanuit de les?
- Wat wil je veranderen aan deze les?
- Laat een emotie zien wat je van deze les vond. Bespreek!
- Wat ging er minder goed? Hoe kwam dit?
- Wat zou je de volgende keer anders doen?
- Wat leerde je vandaag bij?
- Wat ging er heel goed?
- Hoeveel punten verdient deze les volgens jou? Waarom?
- Wat was opvallen voor jou uit deze les?
5) Dobbelen maar!
In de klas mogen de leerlingen vrij door elkaar lopen, ze mogen aan de persoon van wie ze denken dat het vormpje is, een vraag (evaluatievraag) stellen over de les. Deze vragen kan de leerkracht op bord noteren of projecteren. Per twee evalueren ze de les en geven er een punt op. Na deze bespreking wordt er gevraagd of het vormpje van die persoon is. Wanneer het juist is, mag die persoon zijn of haar vormpje op de ladder kleven. Wanneer het niet zo is, gaat de zoektocht verder totdat iedereen zijn vormpje op de ladder heeft geplakt.
Het kan zijn dat de persoon na de bespreking en toekenning van een gezamenlijke punt, zijn vormpje op een andere punt hangt. Dit is een vrije keuze.
Het is gewoon de bedoeling dat de leerlingen duidelijk reflecteren over de les en daarbij hun gevoelens en meningen eerlijk aan bod laten komen.
Dit is een techniek die ik volledig zelf heb bedacht en uitgewerkt. Het is een techniek die gelinkt is aan spelen omdat de leerlingen niet alleen evalueren maar tegelijkertijd op zoek gaan naar de persoon van wie het vormpje is.
Ik ben benieuwd naar de resultaten in de praktijk.
Mogelijke vragen die de leerkracht kan bieden tijdens het mondeling evalueren:
- Welke verschillende stappen onthoud je vanuit de les?
- Wat wil je veranderen aan deze les?
- Laat een emotie zien wat je van deze les vond. Bespreek!
- Wat ging er minder goed? Hoe kwam dit?
- Wat zou je de volgende keer anders doen?
- Wat leerde je vandaag bij?
- Wat ging er heel goed?
- Hoeveel punten verdient deze les volgens jou? Waarom?
- Wat was opvallen voor jou uit deze les?
5) Dobbelen maar!
Leeftijd: Vanaf 9 jaar
Klas: Derde leerjaar
Doel: Procesevaluatie
Je kan je muzische les ook perfect evalueren met een dobbelsteen! En om dat wat speelser te maken, kan je beginnen met het maken van een kring (staand of zittend). Vergeet de cd-speler niet! Je geeft de dobbelsteen door in de kring wanneer het liedje wordt afgespeeld. Als het liedje stopt, mag diegene met dobbelsteen dobbelen. Je kan perfect variëren in de speelsheid van de opdracht.
Je kan het evaluatiespel ook buiten spelen door alweer in een kring te staan en de dobbelsteen in de lucht te gooien. Diegene die het gooit, roept een naam af en die persoon vangt het dan op. Wanneer de leerkracht "JA" roept mag de leerling de vraag beantwoorden. Zoniet, wordt het spel doorgespeeld.
Vanuit een vraag kunnen meerdere leerlingen hun antwoorden motiveren om het proces te evalueren.
Dit kan je enkele keren herhalen totdat alle vragen aan bod gekomen zijn. Je kan ook als leerkracht verder doorvragen om het klasgesprek en de evaluatie zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Deze speelse manier van evalueren is actief en zeer eenvoudig.
Je kan dit bijna na elke les gebuiken zodat je feedback kan krijgen van ook andere leergebieden.
- Evalueren aan de hand van een vragenlijst
6) Vragenlijst
Je kan het evaluatiespel ook buiten spelen door alweer in een kring te staan en de dobbelsteen in de lucht te gooien. Diegene die het gooit, roept een naam af en die persoon vangt het dan op. Wanneer de leerkracht "JA" roept mag de leerling de vraag beantwoorden. Zoniet, wordt het spel doorgespeeld.
Vanuit een vraag kunnen meerdere leerlingen hun antwoorden motiveren om het proces te evalueren.
Dit kan je enkele keren herhalen totdat alle vragen aan bod gekomen zijn. Je kan ook als leerkracht verder doorvragen om het klasgesprek en de evaluatie zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Deze speelse manier van evalueren is actief en zeer eenvoudig.
Je kan dit bijna na elke les gebuiken zodat je feedback kan krijgen van ook andere leergebieden.
- Evalueren aan de hand van een vragenlijst
6) Vragenlijst
Leeftijd: Vanaf 9 jaar
Klas: derde leerjaar
Doel: Procesevaluatie
Klas: derde leerjaar
Doel: Procesevaluatie
Deze leuke vragenlijkst kwam ik tegen op 'Pinterest'. Na het grondig bekijken van de vragen vond ik dit zeker bruikbaar! Om te beginnen duiden de leerlingen het domein aan.
Je kan klassikaal bespreken en noteren wat ze tijdens de muzische les allemaal moesten doen. Dit kan ook individueel! Vervolgens duiden ze de juiste emotie aan van hoe dat ging.
In de tekstballonetjes kunnen ze in een woord noteren wat ze vonden van de les.
(In ons muziofolio moesten we ook na elke les met drie woorden samenvatten wat we van de activiteit vonden).
Daarna kunnen ze voor zichzelf noteren waarmee ze rekening houden voor de volgende keer. Op die manier kunnen ze reflecteren wat goed en minder goed ging tijdens de activiteit.
Met deze evaluatie kan de leerkracht makkelijk rekening houden met de feedback van de leerlingen om de les eventueel aan te passen. Je ziet ook duidelijk welke activiteiten leerlingen hebben onthouden en wat ze ervan vonden.
Ten slotte schijven ze een tip voor de juf/meester die altijd van pas kan komen.
- Evaluatietechnieken stage 6
Je kan klassikaal bespreken en noteren wat ze tijdens de muzische les allemaal moesten doen. Dit kan ook individueel! Vervolgens duiden ze de juiste emotie aan van hoe dat ging.
In de tekstballonetjes kunnen ze in een woord noteren wat ze vonden van de les.
(In ons muziofolio moesten we ook na elke les met drie woorden samenvatten wat we van de activiteit vonden).
Daarna kunnen ze voor zichzelf noteren waarmee ze rekening houden voor de volgende keer. Op die manier kunnen ze reflecteren wat goed en minder goed ging tijdens de activiteit.
Met deze evaluatie kan de leerkracht makkelijk rekening houden met de feedback van de leerlingen om de les eventueel aan te passen. Je ziet ook duidelijk welke activiteiten leerlingen hebben onthouden en wat ze ervan vonden.
Ten slotte schijven ze een tip voor de juf/meester die altijd van pas kan komen.
- Evaluatietechnieken stage 6
7) Facebook-duim
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Klas: Eerste leerjaar
Doel: Productevaluatie
Dit is een heel leuke en simpele manier van evalueren. Je kan het makkelijk van het eerste tot het zesde leerjaar aan bod laten komen. Je geet iedere leerling een duipmje. Ze moeten dan antwoorden met de richting van de duim. Je stelt enkele vragen in verband met het product en de leerlingen steken ofwel hun duim omhoog, opzij of naar bendeden. Je kan enkele duimen aanduiden om hun keuze mondeling te motiveren.
Bij deze manier van evalueren is iedereen actief betrokken en moet iedereen zijn/haar mening geven over hun bekomen product.
Ook kinderen die zich niet veel laten horen in de klas, geven hun mening. Je komt ook hun mening te weten.
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Klas: Eerste leerjaar
Doel: Productevaluatie
Dit is een heel leuke en simpele manier van evalueren. Je kan het makkelijk van het eerste tot het zesde leerjaar aan bod laten komen. Je geet iedere leerling een duipmje. Ze moeten dan antwoorden met de richting van de duim. Je stelt enkele vragen in verband met het product en de leerlingen steken ofwel hun duim omhoog, opzij of naar bendeden. Je kan enkele duimen aanduiden om hun keuze mondeling te motiveren.
Bij deze manier van evalueren is iedereen actief betrokken en moet iedereen zijn/haar mening geven over hun bekomen product.
Ook kinderen die zich niet veel laten horen in de klas, geven hun mening. Je komt ook hun mening te weten.
8) Gevoelsmeter
Leeftijd: 9 jaar
Klas: Vanaf 3de leerjaar
Doel: Procesevaluatie
Ooit had mijn zusje voor vaderdag een gevoelsmeter gemaakt. Dit bracht me op het idee om op basis van verschillende emoties de muzische lessen te evalueren. Daarbij maken de leerlingen hun eigen gevoelsmeter. Ze kunnen kiezen om emoties te schilderen of om foto’s te nemen van hun gezicht met verschillende emoties. Die komen dan op de plank.
Er wordt een draad gespannen met een pareltje die ze makkelijk over de emoties kunnen verschuiven.
De leerkracht of leerlingen kunnen vragen stellen om het proces te evalueren. Ze antwoorden op de vragen door het pareltje naar de juiste emotie te verschuiven.
Hiermee kunnen ze gemakkelijk alle muzische en andere lessen evalueren.
Ooit had mijn zusje voor vaderdag een gevoelsmeter gemaakt. Dit bracht me op het idee om op basis van verschillende emoties de muzische lessen te evalueren. Daarbij maken de leerlingen hun eigen gevoelsmeter. Ze kunnen kiezen om emoties te schilderen of om foto’s te nemen van hun gezicht met verschillende emoties. Die komen dan op de plank.
Er wordt een draad gespannen met een pareltje die ze makkelijk over de emoties kunnen verschuiven.
De leerkracht of leerlingen kunnen vragen stellen om het proces te evalueren. Ze antwoorden op de vragen door het pareltje naar de juiste emotie te verschuiven.
Hiermee kunnen ze gemakkelijk alle muzische en andere lessen evalueren.
- Vrij gekozen evaluatietechnieken
9) Lievelingsgerecht
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Klas: Tweede leerjaar
Doel: Productevaluatie
De leerlingen beoordelen het bekomen product aan de hand van voedingsmiddelen. Iets wat ze heel graag lusten staat voor een heel tevreden resultaat en iets wat ze helemaal niet lusten is niet goed. Met een klas of groepsgesprek maken ze duidelijk waarom ze voor die voedingsmiddel hebben gekozen.
Vanaf het tweede leerjaar zijn de leerlingen echt bewust van wat ze graag en niet graag eten. Dit kan een leuke link zijn om het product creactief te evalueren.
Vanaf het tweede leerjaar zijn de leerlingen echt bewust van wat ze graag en niet graag eten. Dit kan een leuke link zijn om het product creactief te evalueren.
10) Emoticons
Leeftijd: 6 jaar
Klas: Vanaf het eerste leerjaar
Doel: Productevaluatie
De leerlingen
krijgen een blij, neutraal en boos gezichtje. Ze steken het passend gezichtje
in de lucht om te laten zien wat ze van het resultaat vinden. Achteraf kan er een klassikale bespreking plaatsvinden.
Ook deze evaluatievorm kan in alle klassen aan bod komen. Deze gezichtjes zijn heel leuk en eenvoudig om het product muzisch te evalueren.
Ook deze evaluatievorm kan in alle klassen aan bod komen. Deze gezichtjes zijn heel leuk en eenvoudig om het product muzisch te evalueren.
Al deze technieken die hierboven aan bod kwamen komen in deze doos terecht. Ik vind dat het een mooie plek in mijn toekomstige klas verdiend.
Ik heb gekozen om mijn evaluatiekoffer zo kleurrijk mogelijk op te maken.
Hiermee wil ik de leerlingen na elke muzische les prikkelen om zo creatief mogelijk te evalueren.
Ik heb gekozen om mijn evaluatiekoffer zo kleurrijk mogelijk op te maken.
Hiermee wil ik de leerlingen na elke muzische les prikkelen om zo creatief mogelijk te evalueren.
Geraadpleegde bronnen voor inspiratie:
http://muzoelkevankerchove.blogspot.be/p/muzische-evaluatiekoffer.html
http://muzosaramoeseke.blogspot.be/search/label/evaluatiekoffer
http://muzohannelorelambrechts.blogspot.be/p/evaluatiekoffer.html
http://muzofolionelewildemauwe.blogspot.be/2015/01/muzisch-evalueren.html